Första året för Cupra i enkäten och en riktigt bra start
CUPRA
Per Brinkenberg, märkeschef

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?
– Att varumärket Cupra får så bra betyg. Allt det vi gör inom kommunikation, sponsring och aktiviteter märks att det bygger varumärket och kännedomen. Vi ser även jättefina värden på ”awareness och likeability” och att fler och fler upptäcker Cupra.

Vad är du mest missnöjd med?
– Bilbristen, leveranstiderna och leveransprecisionen har inte varit bra.

Vad tänker du vässa till nästa år?
– Vi har fått bättre med produktion och vi behöver fortsätta investeringen i återförsäljarledet och lanseringen av Cupra-garage. Kvalitetsproblemen jobbar vi med inom ett koncept som heter ”customer delight”. Kunderna ska vara nöjda med både bilförsäljningen och servicemarknaden. Även fabrikerna ska bli bättre på att åtgärda kvalitetsbristerna.
Cupra är ett syskonmärke till spanska Seat och placerar sig på en hygglig position och tränger sig in före flera av de gamla kollegerna inom VGS-gruppen.
Per Brinkenberg är märkeschef för båda bilmärkena. Han förklarar lite mer kring Cupra, som idag är det märke man fokuserar och satsar mest på. Cupra är inte en Seat utan har en högre prisbild, någonstans mellan VW och Audi.
– Cupra ska vara ett premiummärke för en något yngre och ganska köpstark målgrupp, som vill ha något annat, något mer unikt.
Brinkenberg är ganska nöjd över Cupras premiär och resultatet på flera av frågorna i enkäten.
Lyhördheten för synpunkter ligger högt för varumärket och även bilpriser och kampanjer och digital utveckling med kundfokus. Högt betyg får även alla frågor relaterade till marknadsföring, hemsida och sociala medier.
– Det här ser ju riktigt bra ut. Vi är duktiga på att driva den centrala marknadsföringen och den sticker ut. Det är en av punkterna från fabriken att all marknadsföring ska sticka ut – man lägger väldigt mycket fokus på det.
– Egentligen skulle vi vilja sköta den lokala marknadsföringen också helt och hållet. Det är bättre att återförsäljarna ägnar all tid åt att sälja bilarna, göra lokala aktiviteter och ta hand om kunderna, än att köpa media.
Cupra har även en hemsida som återförsäljarna gillar
– Hemsidan ser ju också bra ut. Där är vi tredje bästa märket i hela enkäten, konstaterar Per Brinkenberg.
Även på privatkampanjer får Cupra ett bra resultat.
– Vi lyssnar alltid av med återförsäljar-rådet först. Vi har bra, tydliga och långsiktiga kampanjer på privatsidan och aldrig ”röda priser” på Cupra.
Företagserbjudanden får också bra omdömen, men man saknar vissa modeller idag för att kunna bli riktigt starka på företagsmarknaden.
– Här måste vi bli ännu starkare, vi saknar till exempel en stor elbil. Till hösten kommer en SUV med fyrhjulsdrift som är större än VW:s ID.4. Det kommer även plug-in modeller med större batteri, som klarar 12–13 mil. Det kommer att passa bra på företagsmarknaden.
– Vi har även bra personer på företagsbearbetningen, som hjälper återförsäljarna väldigt mycket. Vi ser också att lönsamheten i företagsaffären får ett godkänt betyg.
På garanti, reservdelar och tillbehör har Cupra fått en del kritik.
– Det måste vi jobba hårdare med. Vi bytte IT-system i slutet på förra året som orsakade en del brister och problem på reservdelsförsörjningen. Det bör vara löst nu. Garantifrågan har hängt med länge. Jag vet inte riktigt vad det beror på, men vi skulle behöva åtgärda det här en gång för alla, konstaterar Brinkenberg.
Lönsamheten ligger rätt bra på Cupra med bra intjäning på bilarna, enligt Brinkenberg, men samtidigt har återförsäljarna stora investeringar framför sig.
– Cupra-garage ska öppnas ute hos alla återförsäljarna under året. Vi har öppnat åtta hittills, förklarar Brinkenberg. Kunderna ska få en lounge-känsla när de kommer in, det ska vara varmt, emotionellt och avslappnat och med bra digitala lösningar. Det är ett nytt sätt att presentera våra fina produkter, och bemöta kundens önskemål.
Tillgång på bilar har varit ett koncernproblem, vilket även drabbat Cupra, men man har ändå klarat sig hyfsat bra på vissa Cupramodeller, även om leveranstidpunkter har flyttats fram och tillbaka och restriktioner kommit och gått.
– Det har varit svårt för säljarna att hantera det här, men det kommer att bli bättre, säger Brinkenberg förhoppningsfullt.
Även finansbolaget får en del stryk för restvärdeshanteringen och man har brottats med en del kvalitetsproblem under året, framför allt kopplade till connect- och infotainmentsystemet, appar och mjukvara.
– Det har varit dåligt, men det är ett övergående problem och är bättre nu.
Brinkenberg konstaterar att betygen för ledning och organisation, framför allt inom försäljning och marknadsföring, ser bra ut samt att relationen med märkesföreningen är bra.
Målet för Cupra ligger fast – det är hugget i sten, enligt Brinkenberg. Cupra ska bli en spelare att räkna med på den svenska bilmarknaden.
Text och foto Tomas Ulander
ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Cupra – fräsch nykomling med potential
Cupra är nytt märke i årets enkät och kör in på en respektfull andraplats bland märkena inom VGS-gruppen. Det känns som att det är lite mer av allt inom Cupra. Mer spänst och mer spännvidd i enkäten, det finns både toppar och dalar. Den stora skillnaden mot ”gamlingen” Seat, som hanteras inom samma organisation, är att Cupra får en större fokusering från generalagenten.
– På Cupra händer det lite fler grejer, säger Therese Granath, vd på SVÅ.
– Det är ett nytt, ungt märke, med häftiga och coola bilar och även elbilar. Det händer väldigt mycket, fortsätter Granath.
Det syns också i betygen, där återförsäljarna redovisar en positiv grundsyn. Varumärket ligger bra till, så även bilpriser och kampanjer, liksom digital utveckling och allt inom marknadsföring och sociala medier. Märkets hemsida får toppbetyg, bäst inom gruppen. Även på kampanjer ges goda omdömen och framför allt företagserbjudanden sticker ut.
Men Cupra dras med samma problematik som gruppen i övrigt: reservdelarna, bilbristen, kvalitetsproblemen med mjukvaran och restvärdeshanteringen.
– Det är fullt förståeligt, men det mesta är ju sådant som ligger på fabriksnivån, utanför generalagentens kontroll. Och restvärdeshanteringen ligger ju hos finansbolaget, säger Granath.
En markant skillnad mellan Cupra och Seat ser man på frågan om långsiktig strategi för återförsäljarna. Det är tydligt att handlarna gillar den satsning som sker hos Cupra och föreningen instämmer i att det kommer att hända mycket positivt framöver och att det är en bra satsning som görs.
– Cupra kommer att förstärka hela vår varumärkesportfölj inom gruppen och kommer att skapa en egen nisch.
– Cupra känns spännande. De är också först ut med agentavtal och lanserar en lösning som helagent över hela modellprogrammet. Vi får se hur det slår, säger Granath.
Samarbetet med märkesföreningen får det näst högsta betyget inom gruppen och goda värden får man även på ledning och organisation, utmärkande för alla märkena inom VGS. Handlarna har även bra lönsamhet och Cupra uppvisar en god vilja och bra kommunikation.
– De satsar och är synliga på fältet, vi jobbar nära och med en proaktiv dialog. De lyssnar och hittar bra lösningar. De förtjänar helt enkelt ett bra betyg, avslutar Therese Granath.
Text & foto Tomas Ulander