Tydlighet och biltillgång lyfte Suzuki - MRF

Tydlighet och biltillgång lyfte Suzuki

Christian Törnblom, märkeschef

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?

– Det är de fortsatt höga betygen och att det rör så många områden. 2022 var ett tufft år för oss. Att då få detta erkännande känns jätteroligt.

Vad är du mest missnöjd med?

– Det hade varit roligt att kunna leverera på företagsstrategin, men nu blev det bilbrist. Det var synd att det blev så, men det är å andra sidan en långsiktig strategi.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Biltillgången ett område vi vill stärka, så att vi får ett jämnare flöde av olika modeller, och det blir lite lättare för ÅF att se när beställda bilar kan levereras.

Ännu en gång gör Suzuki bra ifrån sig. Den hedrande fjärdeplatsen kan bero på biltillgången, strategin och tydligheten, säger Suzuki Sveriges märkeschef Christian Törnblom.

Till skillnad från många andra märken var biltillgången rätt god för Suzuki under förra året. Betygen på tillgång på bilar och leveranstider är också goda, och märket klättrar två placeringar. Under det sista halvåret 2022 drabbades dock även Suzuki av bilbristen.

– Men vi har hela tiden varit tydliga med information till ÅF och ÅFF om hur biltillgången ser ut. Det har varit regelbundna möten och regelbunden kontakt. Ja, det har varit lätt att få information från oss, säger Christian Törnblom som varit märkeschef för Suzuki i Sverige i cirka ett och ett halvt år.

Detta bekräftas också av betyget fyra på frågan om hur GA hanterar ÅF och kunderna vid leveransförseningar. Bara två märken gör tydligt bättre ifrån sig här.

Även då bilbristen slog till gick det relativt bra, menar GA. Problemen var begränsade.

Förutom den relativt goda biltillgången, vad tror du detta goda resultat beror på?

– Vi har varit tydliga om framtiden. Det är även tydligt vad vår gemensanna huvudman ser framför sig, säger märkeschefen.

Det här gäller både samarbetet mellan GA och ÅF-kåren samt vilka modeller som kommer, konstaterar han. Och den långsiktiga strategin tar hänsyn till ÅF:s roll, betonar han. Det är till exempel inte på gång något agentavtal, som vissa andra märken har flaggat för. Suzuki har visserligen en egen GA-styrd direktförsäljning, online och till företag. Men det sker inte på bekostnad av ÅF, framhåller han.

– Nej, vi gör detta tillsammans med dem. Det är ett samarbete. De får en leveransersättning för de bilar som säjs direkt via oss, och en ganska bra sådan. De får också mer servicearbete genom dessa bilar.

När det gäller riktigt bra frågeområden utmärker sig organisationsfrågorna. På hela fyra frågor ligger märket kring betyget fem, inklusive bilförsäljning. Teknikområdet samt order/leverans-frågorna ligger i absoluta branschtoppen.

Till och med marknadsföringen, som till stor del sedan länge är outsourcad till ÅF, är handlarna hyfsat nöjda med. Det är inte som för cirka fem år sedan då det knorrades en del om bristen på centralt styrd och betalad marknadsföring. Mattias Larsson, vd för Suzuki Sverige, sitter med vid intervjun och säger att många nu har lärt sig att de tjänar på modellen. Men han säger också att de lokala aktiviteterna är ett utvecklingsområde.

– Vi får en del kritik här. ”Ställ mer krav på oss ÅF-kåren” säger vissa ÅF. Ja, vi har kanske varit lite för snälla, och nu är tiden mogen för att ställa mer krav. Vi måste vara lite tuffare mot oss själva och handlarna, för vi menar allvar med att vi vill öka vår volym. Och med de ÅF som inte är på tårna måste vi ha ett samtal om hur framtiden ska se ut, säger Mattias Larsson.

Här syftar GA till exempel på att en handlare bör ha en tidsatt plan på hur denne ska bearbeta sin lokala marknad.

Ofta korrelerar goda resultat i GA-enkäten med försäljningsvolymen. Men Suzukis volym ligger på en relativt stadig nivå de senaste åren.

Om ni nu hade bra produkter, tillgång till bilar och goda relationer med både ÅFF och ÅF, som enkäten visar, varför ökar inte volymerna?

–  Bra fråga. En sak kan vara att vi har ett begränsat modellutbud, men där har vi inkommande produkter på gång, som kan hjälpa oss, säger Mattias Larsson.

–  Sedan har det handlat om biltillgången. Även om vi har en bra relation med vår huvudman i Japan, har vi inte en oändlig tillgång till bilar, lägger Christan Törnblom till.

Det finns inget riktigt dåligt betyg. Betyget 3,2, som rör företagserbjudanden, är det sämsta. Kanske lite förvånande då GA inför detta år hoppades att märket skulle avancera förbi branschmedel på företagsförsäljningsfrågorna. Man inrättade till exempel en företagskundansvarig. Men det räckte inte.

Varför har inte företagsaffären lyft mer? 

– Vi har valt att utveckla en företagsstrategi och har anställt en person för ett år sedan. Vi har skaffat oss en bild av våra möjligheter. Men det är en långsiktig bearbetning som gäller. Tyvärr kom bilbristen, och vi kunde då inte leverera till tilltänkta företagskunder, säger Christian Törnblom.

Text Rickard Jakbo

ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Mattias Dahlgren, ordf ÅFF

Stabil organisation som är på tårna

Organisationen, biltillgången och prissättningen. Det ligger bakom handlarnas nöjdhet, menar nye ÅFF-ordföranden Mattias Dahlgren. Han har inte mycket att klaga på i år.

Han sammanfattar de starka betygen i en mening.

– Vi har upplevt att GA funkat bra, att de har haft bra med bil under början av 2022 och att prisläget var ok, säger Mattias Dahlgren som innehaft ordförandeposten sedan förra året.

Precis som sin föregångare, som redan förra året hade ett starkt enkätresultat att kommentera, säger han att det delvis handlar om stabilitet. Det gäller både strategin och organisationen.

– GA känns förhållandevis på tårna, och de har inte bytt ut folk. Organisationen har varit hyfsat intakt över tid och det underlättar, säger Suzuki-handlaren som till vardags är vd på Mabil i Östersund.

Även kommunikationen har fungerat bra med många träffar och samtal.

Suzuki brukar få lägre betyg på servicefrågorna, men nu noterar han att så inte längre är fallet. När det gäller exempelvis mjukvarufel ligger man i branschtoppen.

– Det handlar om att det är väldigt bra kvalitet. Det är också snabba ryck, enkla uppdateringar, och man är snabbt ute med återkallningar.

Även inom order och leverans placerar sig GA bland de främsta. 

– Det är kunnig personal som jobbat länge och alltid är på tårna.

Trots märkets företagssatsning är det just inom företagsfrågorna som märket ligger relativt dåligt till, även om betygen där inte är direkt undermåliga. Hur kan det komma sig? Han framhåller att märket traditionellt inte har haft en så stor företagskundaffär. Inför 2023 föll dessutom Suzuki ur SKR-ägda Addas lista på ramavtalsleverantörer, alltså Sveriges kommuners och regioners lista. 

– Det är nog en av anledningarna. GA har ju presenterat lösningar men det blir ju inte gjort på en natt, det kan nog gå flera år innan märket når fram här.

Text Rickard Jakbo Foto Göran Strand