Håller farten men tappar lite på bilbrist och kampanjer - MRF

Håller farten men tappar lite på bilbrist och kampanjer

Jens Reichert, märkeschef

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?

– Att vi får så fina betyg på ledning och organisation och samarbetet med märkesföreningen. Det har varit väldigt intensiva tider med många utmaningar, men vi har hållit ihop mellan parterna. Det finns en tillit och ett förtroende och vi har kunnat fatta rätt beslut. Jag är mycket glad och tacksam över det.

Vad är du mest missnöjd med?

– Biltillgång och leveranstider. Det var ju ett område där vi verkligen skulle jobba och förbättra oss, men det är ingen överraskning att det ser ut så här – ingen rolig läsning.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Leveransläget såklart, men jag vill lyfta frågan i ett bredare perspektiv. Agentmodellen ska vi inte bara få på plats, utan ambitionen är att den ska bli riktigt bra. Fleet är redan i gång och till hösten ska vi lansera agentmodell på alla elbilar.

Bilpriser och kampanjer får låga omdömen av återförsäljarna – lägst inom gruppen och under medelvärdet för enkäten. Det kan vara så att återförsäljarna inte fullt ut har anammat positionsförändringen.

– Vi har flyttat hela varumärket uppåt och även prisbilden har följt med. Det är en strategisk åtgärd, bland annat driven av att bättre matcha utbud och efterfrågan. Och det har vi lyckats väl med i det stora hela, konstaterar Jens Reichert.

Skoda har också fått nästa högsta betyg inom gruppen och en bra bit över medelvärdet för enkäten, just på frågan om lyhördhet för synpunkter på lönsamhet, medan motsvarande för bilpriser och kampanjer har gått åt andra hållet och att varumärket fått en liten törn.

– Målet är ju inte längre som förr, att alltid vara billigast – och saknar man det så kan det slå negativt, men vi tar ju igen det på lönsamheten. Det har varit en av våra fokuspunkter och förra året blev succé. Det hänger ihop med ompositioneringen och vi får lite bättre betalt för bilarna nu, säger Reichert.

Inom digital utveckling med kundfokus ligger Skoda lite lägre än kollegerna i gruppen och under medelvärdet.

– Vi är nog lyhörda och lyssnar, men kanske att det tagit lite tid ibland och att vi inte alltid lyckats att få saker gjorda tillräckligt snabbt. Förmodligen är det kopplat till utvecklingen av appar och mjukvara, där vi haft en del problem, förklarar Reichert.

Central marknadsföring, hemsida och sociala medier får genomgående bra betyg av återförsäljarna.

– Väldigt kul att se – det här går hand i hand med vår ompositionering av varumärket och det är stora satsningar som vi har gjort och det fortsätter vi med även i år. Superkul att det tas emot så positivt, säger en glad Jens Reichert.

Kampanjer, både på privat- och på företagsmarknaden, går däremot neråt för Skoda i årets enkät.

– Vi drabbades väldigt hårt av halvledarbristen, som resulterade i stora utmaningar beträffande tillgången på bilar och leveranstiderna. Vi har medvetet legat lågt med aktiviteter och med tanke på bristen på våra mest populära modeller så kunde vi ju inte hälla ytterligare bensin på brasan.

– Men vi har ändå byggt väldigt mycket orderstock under förra året, trots ganska få kampanjer, framför allt på privatsidan, fortsätter Reichert.

Han säger också att komponentbristen ännu inte är helt borta, men att produktionen och leveransläget har förbättrats avsevärt.

Fullföljande av åtaganden och givna löften har dykt ner och ligger lägre än andra märken i gruppen.

– Väldigt svårt att bedöma, vi är ju försiktiga med att lova saker, framför allt med tanke på förra årets problematik. Det här skulle vi behöva kolla närmare med märkesföreningen vad det kan bero på.

Även Skoda-återförsäljarna ger finansbolaget lite stryk vad gäller digital utveckling och restvärden, nivå och hantering. Skoda har inga egna lösningar, utan det är samma mönster som inom gruppen som helhet.

– Annars är de svaga betygen för restvärdeshanteringen lite svåra att tolka – vi hade ju förra året ett mycket bra år för begagnat – det bästa resultatet någonsin för våra Skodapartners

– Men det kan härröra sig till senhösten då marknaden för begagnat började dippa och finansbolaget kanske inte hängde med riktigt i samma takt som marknaden förändrades, summerar Reichert.

Stora kvalitetsproblem har rått kring mjukvara, appar och uppkopplingar och återförsäljarna har inte varit nådiga.

– Det är ju ingen hemlighet att det här har varit en stor utmaning för hela koncernen, vi har haft en del mjukvaruproblem och vi har fått genomföra ganska stora mjukvaruuppdateringar. Ibland har det heller inte funnits tillgängliga uppdateringar – det har helt klart varit lite uppförsbacke här.

– Vi har försökt att vara lyhörda, men det hjälper ju inte om det inte finns någon lösning, säger Reichert krasst.

Utbildning för säljare ligger fortsatt starkt – det är lite av Skodas paradgren och där har man en egen plattform unik just för Skoda.

– Det är glädjande att våra betyg för kvalitet och kostnadseffektivitet ligger så bra till och att vi efter pandemin har hittat en bra balans mellan fysisk och digital utbildning. Det är ju inte frågan om antingen eller utan både och. Här sticker vi verkligen ut inom koncernen.

Även inom serviceutbildning ligger Skoda högt, genomgående bra inom hela blocket och på flera frågor högst inom hela gruppen.

– Fantastiskt kul, superkul, säger Jens Reichert, och gläds över de fina resultaten.

Långsiktig strategi för återförsäljarna ligger också ganska bra till.

– Vi har haft många och långvariga samarbeten, och det har inte alltid varit lätt att navigera de senaste åren med pandemi och bilbrist, så det är väldigt positivt att bedömningen är att vi har en långvarig strategi. Vi har också ett gott och konstruktivt samarbete kring agentavtalen, säger Reichert.

Ledning och organisation inom bilförsäljning och marknadsföring får också goda omdömen liksom även samarbetet med märkesföreningen.

– Glädjande att vi får bra betyg på de här punkterna och det starka förtroende som vi ser i frågan kring föreningssamarbetet, avslutar Jens Reichert.

Text och foto Tomas Ulander

ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Therese Granath, vd SVÅ

Godkänt för Skoda, men tempot måste öka

Det är inga stora rörelser för Skoda i årets enkät utan de parkerar sig i närheten av förra årets resultat. De problem som gäller för gruppens övriga märken gäller även för Skoda: som till exempel, biltillgång, reservdelsfrågor och mjukvaruproblem.

Utbildning är Skodas paradgren där de verkligen presterar bra. Det gäller både för säljutbildning och för teknisk utbildning. Mönstret ligger kvar oförändrat i årets enkät.

– Skoda är duktiga på utbildning och har alltid varit. Det är med all rätt de får goda betyg på utbildning, säger Therese Granath, vd på SVÅ. 

– Men Skoda har varit lite passiva under 2022, fortsätter hon.

Skoda har varit lite sena med att göra förändringar och att till exempel komma med lösningar, eller justera mål. 

– Ledningen med Jens Reichert i spetsen är duktig och kämpar på, men det känns som att de varit lite passiva, suttit och väntat, eller hoppats på att saker och ting ska lösa sig. 

Granath tror att det även kan bero på att det varit lite av ett mellanår från fabrikens sida med en hel del restriktioner.

Men kommunikation med återförsäljarna är Skoda duktiga på och de har regelbunden information ut till åf.

– De är absolut bäst på att kommunicera med återförsäljarna. De har månatliga informationsmöten med alla, de är duktiga på digital information och som sagt, utbildning. 

Billeveranser har påverkat Skoda negativt, på samma sätt som för gruppens övriga märken. Samma mönster gäller för reservdelar och reservdelstillgång. Även kvalitetsproblem med mjukvara, uppkoppling och appar gör sig påmint hos Skoda.

På frågan om delning av kunddata skiljer det sig mellan märkena i gruppen. Vissa märken gör det lite lättare att dela data, än andra. Skoda tillhör de som är mer restriktiva och inte delar så mycket information.

– Det här hanteras olika mellan märkena. Det är fabrikernas policy som avgör och de har olika system för det. Skoda är tuffast och vi får väldigt lite kunddata från dem. Men det ligger ju utanför generalagentens kontroll och de slåss nog lika mycket som vi. Ju mer vi vet, desto mer kan vi ju samarbeta, och skapa de bästa kundupplevelserna tillsammans, säger Granath.

Annars får Skoda mycket beröm av föreningen för att de gör många bra saker. 

– De har en bra organisation och en god långsiktighet och lönsamhet för återförsäljarna. Dialogen fungerar bra, konstaterar Granath.

Men processerna behöver snabbas upp och man behöver fundera över åtgärderna och konsekvenserna. Proaktiviteten måste bli lite bättre.

– 2022 var ett mellanår, men jag tror att det kommer att bli bättre framöver, avslutar Therese Granath.

Text & foto Tomas Ulander