Låga betyg drar ned Nissan - MRF

Låga betyg drar ned Nissan

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?

Inget svar med hänvisning till en stor förändrings- och omställningsprocess.

Vad är du mest missnöjd med?

Inget svar med hänvisning till en stor förändrings- och omställningsprocess.

Vad tänker du vässa till nästa år?

Inget svar med hänvisning till en stor förändrings- och omställningsprocess.

Med ett indexvärde på cirka 85 hamnar GA på plats 17 av 20. Men det blir inga kommentarer från ledningen. Det japanska bilmärket motiverar tystnaden med den stora omorganisationen. Nu övergår man till en agentmodell i Sverige.

Märket ligger bland de sämsta även i år. Det handlar bland annat om hur handlarna bedömer GA:s hantering av begagnatförsäljningen och leasingbilarna, utvecklingen av nya försäljningskanaler och marknadsföringen av försäljning online. Även stödet i företagsaffären ligger i denna kategori av riktigt svaga betyg, där man både har ett lågt betyg i sig och ligger långt bakom branschmedel.

Därutöver finns många betyg där man ligger klart efter de andra märkena, men där betygen i sig inte är så illa. Frågan är förstås varför det inte ser bättre ut? Men svaren låter vänta på sig.

”Vi väljer att avstå en intervju i år då vi genomgår en stor förändring och omställningsprocess med tanke på att vi from 1 januari 2024 kommer att övergå till agent-modell i Sverige”, skriver Lotta Thulin, PR- och kommunikationschef för Nissan Sverige i en kommentar.

Man kan fråga sig om den omfattande omorganisationen påverkar handlarnas betyg. Den nya modellen går nämligen ut på att Nissan-handlarna i Sverige ska agera som ”agenter för varumärket”, som det står i pressmeddelandet från i december 2022. Det är Nissan, och inte ÅF, som i framtiden ska ansvara för priser och försäljning. Handlarna ska agera på uppdrag av GA, bland annat genom att leverera bilar och stå för servicemarknadstjänster. Modellen möter ett ändrat kundbeteende, stärker affären och innebär konsekventa och transparenta priser, framhåller GA som skäl till förändringen.

Man understryker i pressmeddelandet att Nissan förbereder den nya modellen i samarbete med ÅFF i Sverige. Märkesföreningen bekräftar också att man har varit involverad på ett tidigt stadium.

När det gäller betygen på samarbetet mellan ÅFF och GA gör handlarna tummen upp med ett medelbetyg på 4. Tomas Klingvall, ÅFF:s ordförande, är också nöjd med samarbetet.

Han är förvånad över det svaga resultatet i årets GA-enkät.

–  Jag får signaler om att ÅF gillar GA och jag tycker att vi har ett fantastiskt bra samarbetsklimat, så då kan jag tänka mig att det måste vara projektet som påverkar. Det enda man kan tänka sig är att det kan vara omställningen till agentavtalet.

Intressant i sammanhanget är att ett av få betyg där Nissan ligger klart över medelbetyg, är betyget på hur ÅF ser på avtalen mellan GA och ÅF. På frågan om hur nöjd man är med GA:s ÅF-utveckling gällande återförsäljar- eller agentavtalet ligger betyget på cirka 4, vilket är 0,4 över medel. Men det är såklart svårt att veta om de flesta betygsätter hur det är i dag eller det påbörjade förändringsarbetet mot ett nytt avtal.

Av de relativt få öppna svaren i enkäten går det inte riktigt att avgöra frågan. En handlare uttrycker tillförsikt om framtiden, medan en är negativ till det nya agentavtalet.

Nissan får rätt ok betyg på de olika lyhördhetsfrågorna. Här ligger märket vid snittbetyget 4 på de flesta frågorna. Särskilt lyhörda verkar man vara gällande synpunkter på varumärket, servicefrågorna samt ”bilpriser och kampanjer”.

Text Rickard Jakbo

ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Tomas Klingwall, vd ÅFF

ÅFF frågande inför dåligt resultat

Tomas Klingwall, vd för Nissan ÅFF, ställer sig frågande till hur resultatet kunnat bli så dåligt jämfört med många andra märken.

De Nissan-handlare han träffar är inte så negativa så att det motsvarar den bild som ges i enkäten, menar han.

– Jag ser att vi ligger under snittet på många punkter, men det stämmer inte med min bild. 

I förra årets GA-enkät förklarades Nissans tillbakagång delvis av leveransproblemen, både av GA och ÅFF. 2022 har präglats av fortsatta leveransutmaningar.

– Men det är ingen skillnad gentemot 2021. Vi har leveransproblem som alla andra. Kanske har vi haft det lite bättre faktiskt, säger Tomas Klingwall.

På personbilsidan är det svårt att hitta frågor som sticker ut positivt, även om de finns.
På många frågor ligger märket dock tydligt under branschmedel: Onlineförsäljning, begagnataffären och garantierna. Konceptet för försäljning av begagnade bilar gillas inte Betyget är lågt.

– Nej, jag förstår inte detta. Vi har ju våra råd som vi arbetar inom och jag får inte de här signalerna. 

Handlarna är dock hyfsat nöjda med GA:s ledning, som de ger ett betyg på 3,7. GA får också bra betyg på flera olika lyhördhetsfrågor. 

– Ja, vi upplever att det finns en väldigt bra lyhördhet och förståelse.

Kan det handla om ett glapp mellan lyhördheten och den faktiska verkligheten för ÅF?

– Nja, jag tycker att det skulle vara konstigt. Lyhördhet betyder ju att man lyssnar och tar saker på allvar.

Det som skulle kunna påverka är det stora omgörningsarbete som blev känt för handlarna under våren 2022, tänker han.

– Detta tar resurser från GA. Det skulle kunna påverka, om man ska spekulera i det. Det tar resurser från mig också.

Text Rickard Jakbo