Volymen och uppsagda kontrakten två sänken - MRF

Volymen och uppsagda kontrakten två sänken

Fredrik Tevin Ivarsson, kommersiell chef

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?

– Att resultatet av vårt hårda arbete för att få till bra utbildningar uppmärksammas positivt. Vi har dedikerade resurser till detta som jobbar heltid med kompetensutveckling för både försäljning och servicemarknad.

Vad är du mest missnöjd med?

– Att vi inte fått upp den volym som vi önskat. Vår affärsidé och vår målsättning är att bygga volymer så att ÅF får lönsamhet i sin affär.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Vi ska jobba för att ytterligare förbättra kommunikationen med återförsäljarna. Under 2023 påbörjar vi ett stort arbete med ”one to one”-samtal med våra ÅF och vi ser mycket fram emot att få input från våra ÅF.

Det har varit ett mycket speciellt år för handlarna. Att Citroën hamnar på en tredje plats från slutet handlar om uppsagda kontrakt, bilbrist och att försäljningsökningen uteblivit.

Under 2022 fick samtliga Citroën-ÅF beskedet att avtalen sägs upp. Vissa ÅF blir också av med kontrakten, medan andra inte vet om de ska skriva på, då de ännu inte sett förslagen.

Osäkerheten är stor, och det kan ha påverkat svaren. Klart är att märket ligger långt under branschmedel. En index-siffra på 68 talar sitt tydliga språk.

 Vi har förståelse för att det kan finnas frustration efter ett turbulent år, svarar Fredrik Tevin Ivarsson, kommersiell chef för Peugeot och Citroën på KW Bruun.

Det finns ett stort missnöje. Hur ska ni möta upp detta? 

–Vi har en affärsstrategi som bygger på volym och jag är övertygad om att när vi börjar se en större biltillgång kommer också ÅF att kunna få upp sina volymer och sin lönsamhet, vilket är en grundbult för ett framgångsrikt samarbete.

GA vill inte ställa upp på en vanlig intervju, utan skickar i stället skriftliga svar. De förklarar där att de var förberedda på negativa signaler, vilket berodde på branschens generella utmaningar – räntorna, inflationen, slopade klimatbonusar och fortsatt bilbrist – men också då kontraktsfrågorna.

– Vi har cirka 30 distrikt som har fått besked under 2022 om att de ej får fortsatt kontrakt från 1 juli 2023, vilket har skapat en del turbulens. Därför har vi varit förberedda på att det kunde bli en negativ reaktion. Men samtidigt har vi såklart en ambition att lyfta nivån igen, fortsätter Citroën-chefen.

Förra året uttryckte både ni och ÅFF att det viktiga var att få upp volymen och lönsamheten, men så har det inte blivit. Vilka är orsakerna?

– Vi har fortfarande en stor bilbrist i hela branschen och tyvärr har det inneburit att vi inte kunnat bygga de volymer som vi önskat. Vi har förståelse för att det kan skapa frustration och vi arbetar hela tiden för att få större tilldelning till Sverige så att våra ÅF i sin tur kan öka sin lönsamhet.

Betygen på biltillgång är också mycket lågt, nära en tvåa i medelbetyg.

Det finns egentligen inte en fråga där personbilarna ligger i närheten av branschmedel. Bland de tunga frågor som sticker ut negativt genom att ligga under betyget 2 finns frågorna om den långsiktiga strategin för ÅF, marginalssystemen för bilar och frågan om återförsäljar- eller agentavtalet.

De mest missnöjda handlarna klagar i de öppna svaren på vad de upplever vara en envägskommunikation.

Handlarna verkar inte heller vara så nöjda med samarbetet mellan GA och ÅFF. Fredrik Tevin Ivarsson säger att GA värnar om samarbetet, och att man skapat flera forum för samtal under året.

– Nu får vi analysera detta resultat och se vad vi eventuellt kan förbättra, skriver han.

Allt är inte nattsvart. Det som handlarna är mest nöjda med på personbilsidan är utbildning, där man ligger kring betyget 3 på flera frågor och närmar sig en fyra på den digitala utbildningen. Även sociala medier och hemsida får ok betyg.

– Vi har mycket kunnig personal som arbetar fulltid med kompetensutveckling och för att göra det så bra som möjligt för våra ÅF. Vår nya hemsida lanserade vi under sommaren 2022. Det är även där riktigt kul att vi har fått positiv respons, likaså på våra uppskattade sociala medier, kommenterar Fredrik Tevin Ivarsson.

Det digitala incheckningssystemet hos handlarna har fått kritik. Märkesföreningen menar att det rullades ut utan någon större lyhördhet för handlarnas åsikter om implementeringen.

Hur ser ni på denna kritik generellt om bristande lyhördhet och mer specifikt på det kritiserade projektet med de digitala incheckningsdeskarna?

– Vi har en kontinuerlig dialog med våra ÅF genom flera forum och det är givetvis tråkigt att vissa upplever det så. När det gäller vår nya digitala incheckning är detta ett önskemål från våra kunder och utrullningen har även mötts av till stor del positiv feedback från ÅF:s håll. Sedan har vi full förståelse för den här typen av förändring kan skapa viss frustration.

Text Rickard Jakbo

ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Erik Fröström, ordf ÅFF

Lönsamhetsbetygen sticker ut

Citroën ÅFF:s ordförande återkommer till affärsvillkoren när han kommenterar det dystra resultatet i årets GA-enkät. Men även biltillgången och de uppsagda avtalen spelar in.

– Det handlar väldigt mycket om de affärsvillkor som ÅF jobbar under, säger Erik Fröström, ordförande för Citroën ÅFF sedan den första februari 2023. 

– Det är tuffa villkor med mycket begränsade marginaler på nya bilar och det är stor komplexitet, till exempel i form av invecklade bonusprogram och mycket administration, fortsätter han. 

Trots sin korta period på posten är han insatt i relationen mellan handlarna och GA eftersom han sedan tidigare företrätt ÅF-sidan för Peugeot och Opel, vilka också har K.W. Bruun som GA.

Många tycker att det svårt att tjäna pengar, berättar han. 

Den viktiga frågan nu är att få upp lönsamheten. 

– Det ser man också om man tittar på frågor om lönsamhet, till exempel när det gäller marginaler och bonus. Det är väldigt låga resultat som verkligen sticker ut.

Kan de uppsagda avtalen ha påverkat betygen?

– Ja, det finns ÅF som lever i stor ovisshet inför framtiden.

Handlarna satte riktigt lågt betyg på tillgången på bilar.

– Ett stort bekymmer var ju tillgången till bilar även om det ser bättre ut nu. 

Betyget på samarbetet mellan GA och märkesföreningen är inte heller bra.

– Dialogen kan absolut bli bättre. Det handlar om långa svarstider vid frågor, och det saknas lyhördhet för de förslag på förändringar som ÅFF föreslår.

Han tar de nya digitala incheckningsdeskarna som ett exempel. Handlarna hade velat se en pilotstudie innan systemet rullades ut. Det blev nej. Hittills har handlarna bara kunnat konstatera att det kostar pengar.

– Hur man gjorde detta har skapat en stor frustration. Jag hoppas på ett samarbete framöver där GA, ÅF och ÅFF diskuterar utmaningarna tillsammans.

Text Rickard Jakbo Foto Maria Eriksson