Överst på pallen igen
MERCEDES LB
Jens Tittel, chef Mercedes-Benz lastbilar Sverige

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?
– Jag är nöjd med att vi fick så mycket beröm från återförsäljarna för hur vi agerat i en svår tid när vi har haft brist på både bilar och delar. Jag är extra nöjd med att återförsäljarna uppskattat support/kontakt med bilförsäljning respektive servicemarknaden.

Vad är du mest missnöjd med?
– Att vi hamnat efter i frågorna kring utbildningen. Elearningen har blivit bättre, men behöver uppenbarligen förbättras ytterligare. Finansieringslösningarna är inte heller bra. Vi har i dag ingen lösning att erbjuda våra återförsäljare när det gäller tunga lastbilar mer än avtal med de finansiella partners som finns på marknaden.

Vad tänker du vässa till nästa år?
– Vi ska jobba för att övergången till Veho går så smidigt som möjligt och att fortsätta ta tag i de problem som finns i produktionen för att underlätta så mycket som möjligt.
Jens Tittel får kliva upp på pallen för sista gången i rollen som chef för Mercedes-Benz lastbilar. Nästa år är det Veho som tagit över och då rullar redan den nya eActrosen på svenska vägar.
Förra året stod Scania i topp men det var utan medverkan från Mercedes-Benz, vars återförsäljare inte svarat i tillräcklig mängd på enkäten. I år svarade de. Och det med besked. Mercedes-Benz hör hemma på toppen!
Av 131 delfrågor har Mercedes-Benz återförsäljare gett sin generalagent bäst betyg i 71 frågor, vilket är över hälften av frågorna. De senaste fem åren har Mercedes-Benz klättrat högst upp fyra gånger.
På frågor med bra betyg som Jens Tittel är mest stolt över finns support och kontakt kring bilförsäljning och service/teknik/verkstad men också nöjdheten från återförsäljarna efter en tid med hårda prövningar i branschen. Jens Tittel kan inte nog prisa sina återförsäljare.
– De har klarat den här tiden med flera hårda prövningar och utmaningar i produktion och ändringar och de har kämpat och klarat det. Det är imponerande, säger Jens Tittel.
Den 1 juni tar Veho över Mercedes-Benz Lastbilars import- och distributionsverksamhet i Sverige.
– Det är positivt. Daimer Truck AG bör fokusera på det vi är bäst på – att tillverka lastbilar, säger han.
Områden med mindre bra betyg är leveranser, tillgången på reservdelar, utbildningsfrågor, kommunikation kring marknadsfrågor och långsiktig strategi.
På frågor kring samarbetet med ÅF-rådet får Mercedes-Benz bäst betyg på de flesta delfrågor.
– Vi har en bra diskussion med ÅF-rådet och vi kommer gå igenom enkäten ihop för att se vad vi kan förbättra.
I skrivande stund pågår diskussioner kring detaljer om övertagandet, men Tittel är inte oroad.
– Av alla alternativ har jag känslan av att återförsäljarna tycker att Veho var det bästa alternativet, säger Jens Tittel.
Under kvartal två kommer också den nya eActros att börja levereras. 120 lastbilar är ju redan beställda av det svenska start-up bolaget Einride och order har också tagits hos återförsäljarna. Med den elektriska lastbilen kommer återförsäljarna få vänja sig vid ett helt nytt sätt att sälja.
– Det handlar inte nu i första hand om att beställa en lastbil, utan det föregås av ett stort arbete där kundens önskemål och rutiner måste kartläggas. Man måste ta reda på var och när de ska köra, hur laddinfrastrukturen ser ut i depån, hur många stopp som görs och vilken hastighet som körs, säger Jens Tittel.
Till sin hjälp har ÅF en app som kunderna kan använda som hjälper till att bedöma om eActros är ett lämpligt val. Den kunskapen byggs upp av ett emobility-team hos Mercedes-Benz.
Under året finns flera stora planerade events där lastbilen ska visas upp.
Tittel tror att traditionella tillverkare har en stor fördel eftersom det redan finns ett utbyggt nätverk med verkstäder och möjlighet till service. Under året som gått har fyra nya anläggningar startat – Markaryd, Söderhamn, Visby och Malmö.
Hur viktig är enkäten för er?
– Det viktigaste för oss är att ha nöjda återförsäljare. Om det ger genomslag i enkäten är det väldigt roligt. Men det finaste priset är helt klart nöjda återförsäljare, säger Jens Tittel.
Text & foto Maria Eriksson
Fotnot: Eftersom Mercedes-Benz inte medverkade vid förra enkäten är årets siffror jämförda med statistik från 2020.
ÅTERFÖRSÄLJARFÖRENINGEN

Leveranstiderna oroar åf
Mercedes-Benz tunga lastbilar säljer bra, men nu är leveranstiderna så långa att kunder kan få vänta till andra halvåret 2023, vilket gör återförsäljarna oroliga.
– Året som gått har förstås präglats mycket av att Veho bil först tog över den egna retailverksamheten, en stor partner i Malmö, och därefter den kommande försäljningen av importverksamheten för tunga lastbilar. Det har gett oss mycket att fundera över, säger Sven Claug, VD för ÅFF.
Den nya importören tror Sven Claug ändå inte har påverkat resultatet i enkäten redan i år. Efter att allt för få svarat på enkäten förra året, fick tunga lastbilar ihop tillräckligt med svar i år för att vara med i matchen.
– Enligt resultaten i GA-enkäten ligger vi hyfsat kvar på samma plats som 2020, vilket är bra. Men jag ser förstås frågor där vi inte är helt nöjda, exempelvis med reservdelar och reservdelshanteringen där vi ligger under snittet.
Vad beror missnöjet på?
– Vi tycker att de har för krånglig hantering och är inte riktigt överens om hur det ska hanteras. Det är vissa processer som krånglar till det onödigt mycket. Lastbilsägare är otroligt beroende av att allt fungerar. De kan inte ha bilen stående stilla, säger Sven Claug.
ÅFF är nöjd med personalen på tunga lastbilar.
– Det är ett väldigt bra gäng både på försäljningen och servicemarknaden. Vi har en bra och öppen dialog även om vi precis som många andra märken haft enorma problem med leveranserna, säger Sven Claug.
Mercedes tunga lastbilar är långt framme i produktionen – ända till andra halvåret 2023. Det är lååånga ledtider även om lastbilen säljer som bara den.
– Det är så långt bort att det börjar bli svårhanterligt. Det är inte ovanligt att lastbilar även ska ha vissa påbyggnationer och det kan bli krångligt för återförsäljarna att boka in tid för dessa jobb när man inte är helt säker på när lastbilen levereras. Alla väntar, säger Sven Claug.
Text Maria Eriksson Foto Rickard Forsberg